11 February 2008

Harga Sebuah Senyuman

Kawan-kawan tentu masih ingat, kelas Bahasa Inggeris kita . Bukankah kelas tu ’floating’.?! Maknanya waktu mata pelajaran Bahasa Inggeris kita akan bangun bergegas ke group masing-masing. Masa tu kita berselisih di koridor yang sempit . Di koridoraya itu juga kadang-kadang berlaku berbagai peristiwa yang melucukan.

Satu hari , ketika saya nak kembali ke kelas Sastra 1 dari kelas Sastra 4, dan ramai kawan-kawan lain berselisih di koridor untuk balik ke kelas masing-masing, ada beberapa orang pelajar lelaki berdiri bersandar di tembok koridoraya berkenaan. Laluan menjadi bertambah sempit dengan kehadiran mereka. Ketika saya melalui di hadapan mereka-mereka itu, saya terdengar perkataan: Sekupang, dua kupang, sekupang( 10 sen, 20 sen ........)”( kalau tak salah saya suara Ammar ). Di hadapan , yang sedang berselisih dengan saya antara yang saya ingat ialah Norihani(An), Norhayati Hassan, Kamariah Jaafar dan beberapa orang lagi. Saya terperasan mereka meletakkan harga pada senyuman kawan-kawan. Dan, saya tidak pasti berapa harga yang mereka letak pada senyuman saya. Tapi besar kemungkinan mereka tidak meletakkan apa2 nilai atau boleh jadi juga 1 juta ringgit ( masa tu belum RM lagi ). Yang saya pasti ketika itu saya tidak tersenyum dan saya rasa masa saya di KIK saya bukanlah termasuk di kalangan puteri yang manis-manis. Bukanlah juga bermakna saya ”memikul dunia di atas bahu”. Cuma saja..........mungkin semulajadi saya dijadikan Allah bermuka masam.Tapi saya suka melihat orang lain senyum dan ketawa.

Gelak ketawa, senyuman dan tangisan adalah anugerah Allah kepada kita. Pengalaman kita di KIK penuh gelak ketawa dan senyuman dan kadang-kadang sekali sekala mungkin ada tangisan; mungkin dalam hati, menitis airmata atau meraung sekuat2nya. Semua itu adalah pengalaman hidup yang penuh makna.

Walau siapa pun kita hari ini, semua kita adalah sama. Bumi waqafan yang penuh bertuah itu telah menjadi sebahagian dari sejarah hidup kita.Semoga setiap pengalaman yang telah kita kutip di sana akan menjadi permata yang bernilai yang boleh kita gilap sehingga ia bersinar menerangi alam.

Salam.
FarahDina

No comments: