17 January 2008

Cerita-Cerita Dari Norbakry.

Assalamulaikum, WBT,

Pagi tadi saya postkan satu gambar kelas 5sas1 77 harap-harap ada lagi tambahan kawan yang respon selepas gambar keluar dalam blog. Tapi itulah setakat ini Che Latipah, Husin Md Isa yang dah mula aktif...mana Ariffin Bakar, Yang Ariff Saarani, Husin Johari Ke... Bakar ke? Sin Hang kejut sikit Bakaq tu...

Teror sungguh kawan kita Dr NorBakry, dulu saya ingat dia ni pendiam tapi selepas 30 th nampaknya dia yang rancak bercerita. Semua dia ingat...sampai no dobi. Saya rasa tak ada orang ingat no dobi...yang saya ingat petang sekali seminggu kita berarak bawa cadar,tuala, baju dll, bungkus dengan kain pelikat utk dihantar dobi. Hari apa entaah saya pun tak ingat. Biasanya saya gumpal-gumpal masukkan dalam sarung bantal dan bawa kepada Pak Cik Hadi... tapi kawan saya Husin Md Isa, dia lipat, susun elok-elok. Secara semula jadi baru saya perasan Husin seorang yang sistematik. Sebab tu dengan mudah dia cari gambar 30 tahun dulu... scan dan email kepada saya...

Makan pisang di Masjid Sultan Sulaiman pun saya hampir lupa. Ingat semula bila Dr Nor Bakry bercerita. Hatta tengok orang makan pisang di Masjid Jamek KL dan Kg Baru sekarang pun saya tak ter"interface" kisah makan pisang di Masjid Sultan Sulaiman.

Tapi antara peristiwa/keadaan yang saya ingat di Masjid Sultan Sulaiman ialah kebanyakan kita tertidur masa di masjid samada Khatib dah baca khutbah atau bila saja duduk dalam masjid. Masa tu kan kita penat dan mengantuk...maklumlah malam study siang pula masuk kelas. Tapi yang peliknya sekarang pun tertidur juga...bila tunggu sembahyang jumaat.

Satu lagi masa tertidur ialah masa kuliah subuh...hari ahad. Alahai dahlah bangun pagi...hari ahad...pekena nasi lemak lepas solat subuh berjamaah...kena pergi dewan dengar kuliah subuh...apa lagi tidurlah masa kuliah...sedar-sedar kuliah dah nak habis...

Satu lagi peristiwa ialah setahun sekali ke 2 kali setahun adalah orang kaya kat kelang ke atau pelabuhan kelang hantar bas jemput kita ke rumahnya untuk baca Yassin atau Tahlil. Saya tak tahu kenapa saya tak berkesempatan pergi walaupun sekali. Prefect pilih kroni kot atau prefect tak nak bawa saya...tak kisahlah... ada satu kali kawan-kawan yang baru balik dan bercerita pengalaman pergi rumah orang kaya tu...

Seorang tu kata" best juga pergi rumah orang tu...makan beeest..." saya dengar ajelah.
Seorang lagi kata "ok juga pergi baca yassin dan tahlil rumah orang tu...bila balik dia kasi duit..."
seorang lagi kata "Alahai masa masuk rumah orang kaya tu aku terpandang anak dara dia... cantik sungguh...

Tak tahulah saya dalam 3 orang kawan kita tu minat dan kecenderungan siapa yang paling hebat...

Oklah Kita sambung lagi.

-mustafa mohd nor-

No comments: