05 February 2008

Kenduri di KIK: Catatan bebas Asmawi siri II

Sambungan: (pagi ni tak nak buat kerja lagi! Malam tadi meeting sampai jam 11 malam, malam sebelumnya tidur jam 1 pagi, bangun jam 5 pagi kerja punya fasal, hari ni nak relax2 la pulak kan! hangpa semua jangan bising2 tau!)

Just when we thought that everything is almost over and we can have a free time catching up with our friends and teachers, Nik Mahizan beritahu ada sedikit makanan yang Cikgu Sushama titipkan untuk kita semua, dan beliau meminta Nik uruskan sebab Cikgu sendiri tidak dapat hadir. Setelah diberi pilihan samada nak makan di dewan atau di kantin, kami semua memilih kantin. Dalam perjalanan dari kantin kami semua melintas auditorium. Baru teringat, disinilah kuliah Subuh setiap sabtu diadakan, dan saya, Fuat dan Syed Abu Husin biasanya ponteng kuliah subuh dengan berjengket melalui tingkap auditorium kemudian melompat ke tepi tingkap bilik darjah 5SC1 yang hanya tak sampai sekaki jaraknya dari pelantar dekat tingkat auditorium tu. Agaknya pengawas-pengawas macam Zubir pun tiak pernah mengagak ada manusia yang sanggup buat macam tu, sebab kami tak pernah kena tangkap sepanjang karier kami ponteng kuliah subuh tu. Saya kena tabik kepada engineers yang buat design auditorium itu di atas kegeniusannya yang sebegitu rupa hingga memudahkan kami beroperasi setiap pagi hari Sabtu.

Seperti yang dapat dilihat, bilik guru yang terletak di bangunan lama telah digantikan dengan bangunan baru, dan bilik darjah 5SC1 satu tempat kami belajar dulu sekarang sudah terpisah dengan bangunan baru tersebut. Cikgu Shahrom kelihatan cuba "reconstruct" memori beliau sewaktu beliau meninjau-ninjau keadaan yang terkini itu. Tipah dan Rodzi pun macam terpinga-pinga kehairanan dengan perubahan sebegitu rupa.

Kemudian Mustafa sebagai pengerusi tetap memulakan majlis taaruf, terutamanya untuk kawan-kawan yang tidak datang dalam pertemuan-pertemuan yang sebelumnya. Saya tidak mengingati kesemua point-point yang diucapkan, jadi saya mampu memilih beberapa yang terdaya sahaja. Saya tidak ingat sangat fasal makanan apa yang dihidangkan sebab saya rasa tumpuan semua orang tidak kepada minuman atau makanan, sebaliknya untuk bergelak ketawa dan mengimbau kembali kisah-kisah silam bersama guru dan rakan-rakan yang lain.

Dato dan Datin tuan rumah:

Saya kena tabik tabik tabik 10 kali dan bow bow bow 10 kali dan kucup dahi Dato' 10 kali tanda terima kasih tidak terhingga di atas layanan yang, masya allah, beyond first class. They were everywhere dok melayan kita semua. Sekejap melayan tetamu, sekejap datang balik ke meja kita, lepas tu berkejar melayan tetamu2 lain. Kalau Datin melayan tetamu, Dato pula akan bersama kita. Gandingan suami isteri ini amat mantap sekali. Saya berkali-kali beritahu Dato supaya biarkan sahaja kami bersama Gen77 yang lain, dan dia tumpukan kepada melayan tetamu2 lain itu. Tak pakai! Dia tetap datang untuk bersama kita. Sekejap2 dia datang perkenalkan saya kepada someone, kemudian dia bawa semua Gen77 yang lain untuk bermain teka teki, siapakah di depan kita sekarang? Kami pun terpinga2lah macam masa Freshie KIK 76 yang pakai songkok dan tie dari kertas tu! Ada beberapa orang seperti Zawawi Mamat (sekarang baru saya ingat! Dia dulu rambut penuh di kepala, sekarang tinggal kurang separuh, dah tak boleh nak relate!. Tapi gaya dan style percakapan dia tetap sama, so bila balik rumah dan spin hard drive dalam kepala beberapa kali, baru dapat ingat balik yang mana satu masa di KIK dulu. Orangnya masih lemah lembut dalam percakapan macam dulu-dulu). Begitu juga dengan Kak Azlina Jaafar senior kita tiga tahun masa di KIK dulu. Saya juga dapat perhatikan bagaimana pelajar-pelajar KIK sekarang macam terhibur melihat gelagat GPK mereka bergaul dengan kawan-kawan Gen77 yang lain. Now they see the softer side of their GPK. Semasa dalam bilik di kantin pun, Dato dan Datin berulang alik - dan bergilir-gilir taking turns- dari kantin ke dewan sebab pada masa itu, majlis belum lagi berakhir. Sure penat sakan mereka berdua tu. Or thats what I thought. Tapi bila pada malamnya saya ajak Dato breakfast dengan saya dan Cikgu Shahrom di Shah Alam, Dato terus setuju, walaupun pada hari itu, mereka kena bertandang ke majlis pengantin lelaki di Cheras pula. So akhirnya, hari Ahad itu, saya, Cikgu Shahrom dan isteri dan anak bongsu perempuan beliau, Dato dan Datin, dan Kak Ani, bertemu sekali lagi untuk breakfast di restoran hartinie di Shah Alam. Kalaulah tidak kerana saya ada urusan kerja jam 10 pagi di KL, tentu akan bersembang lagi di situ. Sekali lagi saya kena tabik besar kepada Dato dan Datin di atas keikhlasan dan kesungguhan. Tak sangka sungguh. Saya rasa blog kita ini pun mengalami anjakan paradigma yang "signifikan" sejak Dato mula aktif di sini, hinggakan Kamilah panggil Dato "Genghiz Khan"!

Tambahan: Masa Datin Nik bercerita tentang kisah dia ke Mesir selepas tingkatan enam rendah, dia ada mention sepintas lalu tentang peranan saya sebagai "posmen" dia masa dia di tingkatan empat dan lima tu. Haiyaaaaa....gua tatak ingat itu suma wooooo. Gaji pun tatak bayat mana gua mau ingat itu keja posmen wooo. Lepas tu bila si Rabiah Awang menulis dari Kelantan dan juga mention fasal saya jadi orang tengah (posmen jugaklah gamaknya tu) antara dia dengan Husin Dollah, saya pun jadi terpikir2...maybe aku ni ada cutting jadi posmen kot. Or at least, "innocent" dan boleh diharapkan jadi posmen dan tak pecahkan rahsia negara!!! See! Kan banyak "amal jariah" yang aku buat (terutamanya dalam konteks membina masjid) walaupun korang semua dok sakat kata aku nakal etc etc masa kat KIK dulu.

Cikgu Shahrom:

Saya kagum dengan kesungguhan beliau datang dari Batu Pahat untuk bersama-sama kita, dan selepas itu, stay dengan kami semua hinggalah habis program, bersama isteri dan dua orang anak perempuan beliau. I am so happy to have such a committed teacher despite the fact that his stay in KIK was not that long, from 75-79. Obviously he missed KIK as much as we all do. Dan saya hampir menitiskan air mata bila Cikgu (beberapa kali) memohon maaf dari kami semua kalau-kalau ada kesilapan/kesalahan/kekurangan beliau semasa mendidik dan menjaga kita semua dahulu. Demi Allah Cikgu, tiada sekuman hama pun perbuatan cikgu yang boleh kami kategorikan sebagai "salah" atau "kurang". Namun kami semua terharu dengan sikap rendah diri dan tawadu' Cikgu itu. Beliau menegaskan bahawa semasa di KIK, itu adalah "posting" pertama beliau setelah tamat belajar di UTM, jadi sudah tentulah ada kekurangan di sana sini, sebagai seorang guru muda. Beliau membandingkannya dengan peranan kita sebagai bapa/ibu kepada anak-anak kita, di mana sudah tentu kita ada kekurangan dan kesilapan (despite the best of efforts and intentions) dalam mendidik mereka, tanpa kita sedari. Baru sekarang kami tahu bahawa seawal di tahun kedua beliau mengajar matematik tambahan, beliau telah dilantik menjadi guru pemeriksa SPM, dan merupakan satu-satunya guru Melayu di seluruh Malaysia pada masa itu yang memeriksa kertas soalan SPM Matematik Tambahan. Seterusnya beliau menghargai apa yang telah kita lakukan untuk mempertautkan kembali bukan sahaja pelajar-pelajar seangkatan (Gen77) tetapi juga guru-guru, dan mengulangi kesanggupan beliau untuk ikut sama dalam program-program sebegini di masa-masa akan datang. Beliau juga telah mewarwarkan tentang kewujudan blog ini kepada guru-guru dan bekas pelajar yang lain. Terima kasih cikgu! Waktu breakfast di Shah Alam pagi Ahad itu, Cikgu sempat lagi memberikan nasihat kepada kami semua supaya menjaga kesihatan. Ianya bermula bila saya ceritakan yang saya tidur jam 3 pagi pada malam itu sebab dok siapkan kerja memasukkan gambar-gambar ke dalam blog. Cikgu kata di usia seperti kita sekarang , tidur kena cukup. Hang dengar betul2 cakap cikgu tu Fuat!! Makanan pun kena jaga. No wonder la badan cikgu masih steady dan tak banyak lemak dan tak boroi macam kami semua!! Saya dapat rasakan keikhlasan cikgu dan juga isteri untuk bersama-sama dengan kita semua. Segala keikhlasan dan kesungguhan cikgu dan isteri itu kami amat hargai seabadinya cikgu!

Tambahan: selepas Cikgu pulang ke Johor saya hantar satu sms kepada Cikgu untuk mengucapkan terima kasih di atas segala susah payah beliau. Cikgu membalas balik dengan:

"Saya pun berterima kasih kepada anda dan yang lain di atas layanan dan ingatan serta kemesraan. Jumpa lagi di lain masa."


Che Pah

Kalau masa di KIK 76-77, sepatah haram pun saya tak pernah bercakap atau menegur atau menjeling Che Pah, tapi bila jumpa di KIK tempohari, kami bersembang gamat macam rakan sekelas.

Untuk makluman, sewaktu saya mula masuk KIK, saya berada di tingkatan 4 sastera 1 selama hampir dua minggu kerana surat tawaran kemasukan saya adalah ke aliran sastera. Jadi saya sekelas dengan Mustafa Mohd Nor, Che Pah, Husin, Saarani, Jamaiah, Tajuddin dsbnya. Pada masa itu, "streaming" dilakukan dengan menjumlahkan agregat SRP sains+matematik vs arab+agama, dan bagi kami dari sekolah agama di Kelantan, ramai yang mendapat agregat arab+agama lebih tinggi dari sains+matematik. Termasuklah Ahmad Imran. Di minggu orientasi, ramai senior-senior tingkatan 5 (termasuk Azizan dan Yunus yang jadi senior room mate saya) yang suruh saya memohon tukar ke aliran sains, jadi saya pun membuat permohonan menukar aliran. Bila kami submit permohonan kepada Cikgu Mohd Isa, dia panggil semua orang dan lecture dulu, kenapa sibuk2 nak mintak tukar aliran. Sebelum tukar aliran tu, saya punyalah "jealous" tengok budak-budak aliran sains (saya dah kenal si Fuat dan Bakry dari jauh2 pada masa itu- dia orang pakai baju dan seluar yang jauh lebih cantik dan kemas dari kami budak-budak Kelantan yang jakun2 ni) mengilik buku mereka. Kami di aliran sastera pakai buku "matematik", mereka di aliran sains kelek buku "analisa permulaan" yang berwarna biru tu. Tak ke canggih tu. Dari jauh saya tertanya tanya "ntah menatang apa yang dianalisakan tu???" Rupanya itu buku matematik tambahan. Bila masuk kelas 5SC1, tercungap-cungap juga saya dan Imran nak cover silibus yang tertinggal hingga minggu ketiga itu. Masa tu Cikgu Shahrom baru nak ajar bab persamaan kuadratik dan kecerunan lekuk dy/dx :).

So Che Pah, hang ingat tak masa aku dok sekelas dengan hang? Tapi dulu hang kat KIK kurus nipis sekeping je. Aku tengok hang pun macam budak kecik yang tersilap masuk kelas je! Walaupun aku jugak kecik, tapi aku dah pandai "tengok" orang dah masa tu!! hahaha. :) Pakai kain pun singkat lagi. Mana boleh lawan dengan kecanggihan Anson masa tu kan?

Kamariah Mohd Nor

Ini seorang lagi pelajar 5 sastera I. Masa saya terserempak dengan dia di dalam dewan dan memperkenalkan diri, dia tanya saya "Ini Asmawi yang kecik dulu tu ka?". Haiyaaaaa....semua orang dok ingat aku seorang budak tak cukup inci masa kat KIK dulu. Tapi semua tak boleh lawan Haji Mang Tranung Kite la! Kadar tumbesaran dia tersangatlah "exemplary". Susu apa hang minum?? Aku rasa aku dulu kecik sebab tak cukup susu kot, mak bapak aku orang susah, mana nak ada duit nak beli susu mahal2. Sebab nak kata genetik, tup tup anak-anak aku semuanya macam gajah belaka, Yang perempuan pun lebih tinggi dari aku. Yang lelaki usah cerita la. Kamariah Nor di KIK dulu saya rasa pendiam je, tapi itu hari, masa dia bertaaruf di dalam bilik di kantin tu, huhhh...bukan main bersemangat lagi dia berceloteh. Kita tunggu tulisan dia dalam blog ni pulak lepas ni.

Mustafa Mohd Nor

Dulu pernah sekelas dengan saya di KIK. Tak pasti kalau dia masih ingat. Sekarang ni kalau ada apa-apa isu, dialah yang saya akan call dahulu sebab dekat dengan tempat kerja. Selain Fuat dan Dato Dollah, saya banyak berurusan dengan beliau. Dia dah tangkap long term contract jadi Permanent Chairman kita. Saya yakin tugas beliau amat mencabar. Setiap kali perjumpaan, no matter how closely we monitor the time, we will still end up very close to Maghrib, and then rushing to complete our Asar prayer after the meeting was adjourned by Mustafa. Berkali-kali Mus terpaksa memperingatkan semua orang supaya "be brief, be concise", namun bila tiba masanya, semua orang "just bulldoze" masa yang diperuntukkan. Bukan apa. Setelah lebih suku abad menyendiri, terlalu banyak yang hendak diceritakan dan dikisahkan. Kesian kat Tok Pa kita nak kontrol majlis!

No comments: