17 February 2008

KUE BAKAQ


Balik dari kampung lepas Raya , saya masuk ke bilik Che Pah. Dia bawa keluar bekas kuih dan hulur kat saya sebiji biskut. Saya belek2, cantik, warna putih berbelang pink,bukan kekuningan macam biskut biasa. Kata Pah; ”Kue bakaq tak jadi!” Saya pun rasa; manis, rangup dan rasa tepungnya lain. Kuih tak jadi tapi sedap!

Bila balik kampung, saya tolong (tengok ja) Tok saya buat ’kue bakaq’( kuih bangkit).Masa tu tiba-tiba terfikir-fikir; apa agaknya resepi ’kue bakaq tak jadi’ Pah hari tu.Kurang apa? Lebih apa? Saya terasa macam nak try buat kuih bakaq tak jadi tu. Tapi, takkan lah saya nak rosakkan kue bakaq Tok saya ni pulak. Akhirnya saya tersenyum sendiri !

Kadang-kadang kita merancang, ia terjadi seperti apa yang kita hajatkan.. Alhamdulillah, kita gembira, Allah SWT memperkenankan doa kita. Ada masanya, kita merancang tapi ia tidak terjadi seperti yang diharapkan. Namun, Allah SWT Maha Mengetahui . Dia tahu bahawa apa terjadi itu lebih baik dari yang kita hajatkan. Bagaimana pun ia terpulang kepada kita sendiri untuk mentafsirkan apa yang berlaku mengikut persepsi sendiri.

FarahDina

No comments: