22 February 2008

Air Terjun Sekayu


Suatu hari di Kelas 4 Sastra 1...Saya datang awal (agaknya kena giliran bertugas bersihkan kelas kot ). Kawan-kawan lain belum sampai, Che Latipah di sebelah saya pun belum sampai. Lepas susun meja dan kemas sikit2 saya pun duduk di tempat saya, di barisan paling depan ditengah2. Tak lama kemudian kawan-kawan dah mula sampai. Terasa kipas angin di atas kepala berpusing ligat. Saya pun terus bangun pergi off suis kipas di dinding yang hanya dua tiga langkah jaraknya dari tempat duduk saya.

”Bayangkan yang dingin”. Terdengar suara Mustafa di sebelah. Macam pernah dengar ja! Saya teringat, itu iklan sabun kat TV. Sabun ’Gayla’. Orang tengah mandi manda berlatarbelakangkan air terjun yang sejuk dingin.Saya menoleh sekilas ke sebelah, Mustafa sedang mengipas2 muka dengan buku latihan.Ariffin disebelahnya tengah senyum sorang2. Saya teruskan kerja saya, keluarkan buku, kejap lagi lepas bunyi loceng cikgu masuklah.

Tiba-tiba terlintas di fikiran. Agaknya dia orang ni tengah kepanasan. Maklumlah baru sampai. Saya pergi tutup kipas pulak! Nak on balik segan. Dalam saya terfikir-fikir tu adalah orang baru sampai dan terus on kan kipas. Ahhamdulillah...

Tentu dia orang kutuk saya hari tu. Sorrylah...Tak perasang dan tak sengaja!

FarahDina.

No comments: