23 May 2008

Demi Masa

Teman-teman, jangan tak datang Liqa’. Macam-macam ada.....

Saya tak dapat lupa kata-kata Fatimah Hassan kepada Hapinah masa di rumah Muhabbad di Bukit Nangka; “Dulu aku tak kawan dengan engkau sebab engkau sombong.” Semua yang mendengar riuh ketawa.Sekarang semua tu dah tak ada. Kita semua sama saja. Noorbakri pernah sebut cerita kelakar Pah Zul dengan Cikgu Tahir. Pah tanya cikgu, “You ni kelas Sains ke Sastra ?” Jadi macam tu agaknya pasal kita dengan cikgu-cikgu dah jadi sebaya. Malah saya rasa Cikgu Sushama nampak lebih muda dari saya.
Asmawi pula ada sebut , antara ayat pertama Anson bila dihubungi; “Asmawi budak nakal tu ke?” Sekarang tak ada siapa yang nakal lagi dah. Semuanya baik-baik belaka.

Saya yang hanya baru sekali dua datang ke Liqa’ pun ada macam-macam cerita, apa lagi kawan-kawan yang selalu ada; macam Che Latifah, Latipah Zul, Kamilah, Nik Mahizan, Fatimah, Wak Man, Mustafa, Naim, Fuat dan lain-lain.

Selain untuk menjalin kembali silaturrahim melalui pertemuan-pertemuan yang diadakan macam-macam program telah dan sedang dirancang untuk kesinambungan Gen77 dan anak cucu kita. Ada berkaitan ekonomi, pendidikan, kebajikan, rekreasi dan macam-macam lagi...Kita juga sentiasa menjemput guru-guru kita (selamanya mereka akan tetap jadi guru kita) seperti Cikgu Kusno, Ustaz Ahmad Ismail, Cikgu Tahir, Cikgu Shahrom, Cikgu Shushama untuk terus memberikan bimbingan dan tazkirah kepada kita semua.

Demi masa, sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali mereka yang beriman, dan beramal soleh. Dan berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan kesabaran”. (surah al-‘Asr)

No comments: