07 April 2008

Adik angkat dan kakak angkat
Sahabat-sahabat semua tentu ingat, sewaktu di Kolej Islam dulu, satu tradisi yang dipraktiskan saban tahun ialah pengambilan pelajar junior sebagai adik angkat. Kebiasaannya setiap pelajar senior perempuan mesti memiliki seorang (sekurang2nya) adik angkat lelaki dan seorang adik angkat perempuan. Ada juga pelajar lelaki senior yang mengambil pelajar perempuan sebagai adik angkat. Dan ada pelajar lelaki senior yang mengambil pelajar lelaki junior sebagai adik angkat.

Saya sendiri, walaupun ada kakak sendiri di tingkatan enam atas sewaktu saya di tingkatan empat, tetap ada kakak angkat. Namanya Salmahm orang Teriang, Pahang. Kalau anda tahu di mana dia berada sekarang, saya amat berbesar hati untuk mengetahui ehwal kedudukan beliau sekarang.

Kamal Daril dulu ada abang angkat. Hasan Mohd Amin namanya. Bakry pula ada kakak angkat bernama Shamsiah Chik dari Terengganu. Itulah antara beberapa nama yang saya ingat.

Tanpa mengambil kira pro dan kontra urusan adik angkat-kakak angkat-abang angkat ini, saya ingin bertanya anda semua: dimanakah adik angkat-kakak angkat-abang angkat anda sekarang? Sihatkah mereka?

Asmawi Mohamad

No comments: