03 January 2008

Keindahan Persahabatan

Seperti Mustafa pernah sebut, at our age, nothing beats going back to the roots. And among the roots that we cherish ialah persahabatan dengan kawan-kawan yang pernah kita lalui hidup bersama dan belajar mendewasakan diri.

Itulah kehidupan kita telah lalui di Kolej Islam.

Dan bila bertemu kembali seperti semalam, ia banyak memberikan kesan yang sukar dilupakan. Setelah menempuh usia 47-48-49 tahun, tentulah pelbagai asam garam hidup telah kita lalui. Bak kata orang putih "been there, done that". Semua laut telah diharungi. Semua lembah telah direntasi. Tak ada apa yang nak dihairankan lagi.

Setelah semua asam garam kehidupan itu telah kita lalui, sekarang adalah masa yang paling baik untuk kita berhimpun semula. Kita regroup. Kita bercantum semula, bukan sebagai business partner. Bukan sebagai boss dengan subordinate. Bukan untuk membanding2kan itu ini, tetapi untuk mencantum semula ikatan silaturrahim dan persahabatan kita. Kita bertemu semula sebagai kawan seperjuangan. Kalau dulu sebagai kawan kita boleh "belasah" kawan kita kow-kow dengan sindiran-sindiran pedas dan sebagainya untuk "pekenakan" kawan kita, maka sekarang pun sepatutnya kita masih boleh berbuat sedemikian. Kawan is kawan is kawan. Sampai ke bila-bila pun.

And that was what Naim did yesterday. Masa lunch dengan Kamilah itu hari pun, dia tetap Naim seperti yang kita kenali. Bila dia rasa nak taruh, dia taruh cukup-cukup. Tabik la kat hang Naim!!

Bersama-sama kawan2 kita boleh "let loose" atau "just being ourselves". Kita dan diri kita se-ada2nya. Kalau di pejabat segala tingkah laku kita perlu dijaga, kalau di rumah segala yang kita tuturkan mesti diperhatikan, maka dengan kawan, kita boleh relax-relax dan "let loose" tanpa gusar bahawa perbuatan atau tingkah laku kita itu mungkin akan dicela atau keluar dalam "YouTube" untuk disebar di seluruh dunia! :)

Kalau tersalah silap, mohon dimaafkan!

-Asmawi Mohamad

No comments: