02 January 2008

Cikgu Sushama, Cikgu Shahrom dan Cikgu Lau Ah Kow

Tiga nama yang meniti di bibir ramai di kalangan kita.

1) Cikgu Sushama Mahavan

Pagi tadi saya memulakan langkah menghantar sms kepada Padzilah mohon pertolongan mendapatkan nombor telefon Cikgu Sushama dan Cikgu Shahrom Hashim.

Setelah saya perolehi nombor Hp tersebut, cepat-cepat saya telefon Cikgu Sushama. Rupanya dia telah di"brief"kan oleh Padzilah tentang kewujudan blog kita.

Cepat-cepat beliau masuk ke dalam blog dan melihat gambar-gambar yang saya postkan malam tadi, sebelum saya call dan bercakap dengan beliau.

Bila saya call, ayat pertama beliau ialah "I am so happy that you all still remember me"!!!
(dalam hati saya: alahai.....sudah tentulah kami semua tidak akan dapat melupakan segala kenangan manis dengan semua guru-guru KIK. Siapalah kami kalau tidak kerana jasa cikgu-cikgu sekelian).

Then dia kata: I cannot recall anyone of you from seeing the pictures! I tried to remember one or two names but you all look very different, with balding hairs ......................but you all look so prosperous! I am so happy to see the pictures.
(hahahaa......kami pun dah nak mencecah 50 tahun cikgu! Tentulah rambut di kepala semakin susut kerana terpaksa memikirkan masalah negara, keluarga, anak isteri, dan macam-macam lagi :).Tu belum masuk masalah ayam itik, kerbau, atau ikan yang dibela lagi!)

Anyway, jelas sekali Cikgu Sushama amat teruja dengan panggilan telefon dari saya. Kalaulah saya ada banyak masa, mau sejam bersembang melalui telefon tadi. Saya simpan cerita-cerita panjang untuk pertemuan face-to-face dengan Cikgu Sushama nanti. Beliau sekarang menetap di Kelang. Saya jelaskan kepada beliau, now that we are in touch with her, the first order of business is to pay her a visit.

Dipendekkan cerita, kami menetapkan Hari Ahad, 6hb Januari jam 430PM untuk melawat Cikgu Sushama. Setakat ini, Puan Anson dah setuju. Arpi (Proton) pun besar kemungkinan akan ikut serta. Naim? Mustafa? Shaarani? Jom!

2) Cikgu Shahrom Hashim

Saya call beberapa kali tetapi mungkin kerana silap timing, saya tidak berpeluang bercakap dan mendengar suara beliau. Namun melalui satu SMS yang saya hantar beliau membalas balik dengan menulis bahawa dia masih ingat nama saya, alhamdulillah. Beliau sekarang telah bersara mulai awal tahun 2007 yang lalu.

3) Mr Lau Ah Kow

Mengikut Cikgu Sushama, Mr Lau selalu travel. Cikgu Sushama bersusah payah call Mr Lau (after 14 years katanya). Mr Lau sanggup bertemu dengan kita semua kalau kebetulan dia ada di Lembah Klang/Malaysia pada masa kita berjumpa dengan beliau nanti.

Roshidi! Hang baik call Mr Lau! Tentu beliau gembira dengar suara hang semula!

-Asmawi Mohamad



No comments: