27 December 2007

Cadangan login dan password

Sekarang ini, access blog kita adalah secara terbuka. Semua orang boleh masuk dan baca apa yang tertulis di sini, dan semua maklumat yang kita kongsikan di sini boleh dicapai oleh sesiapa dari seluruh pelusuk dunia. In fact, kalau kita buat search pakai google pun, nama-nama yang terpapar di sini akan terkeluar di dalam carian google.

Sekarang ada 4 orang yang mempunyai full access kepada blog ini: Saya sendiri, Fuat Azahari, Mustafa Mohd Nor dan Kamilah Kasim.

Saya sedang menimbangkan untuk meletakkan login dan password kepada blog ini, supaya hanya orang yang mempunyai login dan password sahaja yang boleh membacanya.

Dengan cara ini, diharapkan maklumat yang kita kongsikan dapat dijaga "privacy" nya, seperti alamat-alamat rumah, nombor telefon, nama-nama anak dan isteri, dan sebagainya. Jika ini dapat dijaga, kita akan rasa lebih "confident" untuk saling update each other berkenaan diri masing-masing.

Kontra kepada cadangan ini ialah capaian kepada blog ini akan menjadi lebih terhad, ertinya kalau ada kawan-kawan kita yang tidak berada di dalam "loop" mereka mungkin tidak akan dapat mengetahui tentang kewujudan blog ini langsung. Capaian hanya diperolehi oleh orang yang ada login dan password, dan ini hanya dapat diperolehi dari orang yang telah memiliki kedua-duanya.

Apa kata kawan-kawan semua?

-Asmawi Mohamad

No comments: