15 May 2014

Umur meningkat Ajal mendekat



Apa khabar semua?, muga semuanya diberkati dan dirahmati oleh Allah Swt  Pencipta Alam semesta.
Kehidupan ini hanyalah sementara waktu, masa begitu pantas berlalu.  sepantas kilatan cahaya menyambar. Namun  ramai insan yang lupa dengan  peredaran  masa yang berlalu. Allah Swt  menjelaskan dalam al Quran " Demi Masa Sesungguhnya manusia itu berada dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan kesabaran" [surah al Asr : 1-3].
Dalam ayat di atas, AlLah Swt  menerangkan bahawa manusia sentiasa berada dalam kerugian kecuali mereka yang melakukan empat perkara:
1) Beriman, iaitu memiliki aqidah yang sahih lagi kukuh terhadap Allah Swt  dan apa yang disyari‘atkan oleh AlLah Swt.
2)Melaksanakan amal soleh. Ia bukan sekadar solat, puasa dan zikir, tetapi meliputi semua amalan yang soleh di dalam Islam seperti berbuat baik kepada ibu bapa, menghubungkan silaturahim, cemerlang dalam pembelajaran dan profesional dalam kerjaya.
3) Berpesan-pesan kepada kebenaran, memberi nasihat, tunjuk ajar dan teguran kepada orang lain tentang apa yang benar dan apa yang salah, juga  melaksanaka amar maaruf nahi mungkar.
4) Berpesan-pesan kepada kesabaran. Memberi nasihat kepada orang lain agar sabar dalam menghadapi musibah serta sabar dalam melaksanakan perintah dan meninggalkan  larangan Allah.
Lantaran itu, ayuh kita manfaatkan masa dan tenaga serta  harta yang ada untuk melengkapkan diri supaya sentiasa  memperoleh keuntungan dan kejayaan. Semuga pinjaman umur yang ada tidak disia-siakan.

Sekian,  Jumpa lagi ..........

Wakman 





No comments: