12 April 2008

SELAMAT PENGANTIN BARU


Selamat Pengantin Baru Dicapkan Kepada Pn. Anson & En. Johari.
Semoga Ikatan Kasih Akan Kekal Abadi.

Ikhlas dari Kami Sekeluarga.
Mohd Sanusi

Selamat Pengantin Baru - Chon & Johari
















Salam Kasih Yang Tulus Dari Gen77KIK
-genghizz

11 April 2008

Makluman Kenduri Esok 12/4
Muhabbad minta saya maklumkan tentang aturcara besok:

3.00 pm hadir (ajk dtg awal ) sembang/makan makan ala hi tea.

5.30pm nasyid kaum ibu bapak gen 77(jika tak ada ketuk dolah)

6.45pm tahlil /solat maghrb/ ceramah dato a hasan din

8.30pm dinner

9.00pm acara kemuncak .....

Pakaian baju melayu

Rehat & Santai

Sudah agak lama rasanya tak berbual dengan sesiapa di tempat kerja. Petang semalam saya berbual dengan Azizon rakan sekerja junior KIK di ruang tamu di pejabat saya. Kami sama2 ketawa dengan ceritanya tentang ’kepuasan memiliki’ . Ada orang suka membeli belah, kemudian barang2 yang dibeli bila dibawa balik ke rumah disimpan tidak digunakan. Azizon bercerita; sewaktu di kedai suaminya bertanya ”nak beli ke penyangkut tuala ni, boleh pasang kat bilik air?” Dia memberi pandangannya (kata dua :) ) : ”Kalau rasa nak balik terus buka dan pasang , ok lah beli . Tapi kalau rasa nak balik simpan ja kat rumah, tak payahlah susah2 beli.” Kami terhibur dengan cerita2 di sekitar tajuk ’kepuasan memiliki.’

Saya memberitahu Azizon rasanya saya juga ada ’keistimewaan’ ini. Kadang2 bila mengemas rumah saya terjumpa dalam beg plastik benda2 yang saya beli entah sejak bila. Ada fail plastik, buku, kain yang nak dibuat baju dll. Ada masanya saya kelam kabut mencari bila teringat ada sesuatu yang saya beli tapi tak nampak2 di mana duduknya.Bila dah jumpa; ”Oh kat sini, tak palah, lain kalilah ambik.” Akhirnya betapalah benda tu di situ untuk beberapa lama pulak...

Kenapa adanya sifat2 ’istimewa’ ini pada seseorang? Saya dan Azizon mencari jawapan hingga kepada kisah dan tabiat aruah ibu dan nenek kami. Azizon seorang yang ’simple’ dan ’practical’, saya tahu dia tidak ada keistimewaan ’kepuasan memiliki’. Dan saya menemui jawapannya….

Apakah yang harus dilakukan sekiranya menyedari bahawa kita tidak seharusnya hanya mempunyai ’kepuasan memiliki” ? Pandai2 saya dan pandai2 anda lah ;) .

P/s Al-Razzaq: Maha Pemberi Rezeki . Dia menghamparkan bumi dan membentangkan langit dan segala isinya. Dia mengurniakan rezeki yang melengkapkan hidup kita. Namun kadang2 kita tidak menyedari dan sering merasakan kita disempitkan. Sewajarnya hamba yang meyakini al-Razzaq mestilah sentiasa bersyukur dan memanfaatkan setiap rezeki yang diperolehi.

Wassalam
FarahDina

10 April 2008

tak cukop tidog




عدم النوم لفترات كافية يشكل خطرا كبيرا على صحة الإنسان
أعلن باحثون بكليات الطب بالولايات المتحدة، أن مقاومة النوم أو الحرمان منه يمكن أن يعرض الشخص للعديد من أمراض القلب والأمراض النفسية.وقد صرح الباحثون أن النوم يؤدي إلى اختلال في أعضاء الجسم المختلفة، كالدماغ والقلب كما يسبب اضطرابا في بعض الوظائف الحيوية في الجسم، حيث يتسبب في معاناة الفرد من التوتر والاكتئاب، بالإضافة إلى أنه يساعد على ارتفاع مخاطر إصابته بالأزمات القلبية والجلطات الدماغية.كما أن الجسم يفرز هرموني الكورتيزول والليبتين أثناء النوم العميق، حيث ينظم الأول وظائف الجهاز المناعي، كما يضبط مستويات الجلوكوز في الدم، فيما يتحكم الثاني بشهية الفرد، لذلك فإن الحرمان من النوم يرفع من مخاطر إصابة الأفراد بداء السكري ومعاناتهم من السمنة.وقد أشار الأطباء إلى بعض الأعراض التي قد تظهر على الفرد، إن كان يعاني من نقص النوم كالشعور بالإعياء، وعدم القدرة على مقاومة نوبات النوم التي تهاجمه أثناء النهار.وأضاف الأطباء أيضا أن ذلك قد يسبب المعاناة من صعوبة في النوم ليلا، حيث تعتبر هذه العلامات من أهم مخاطر عدم النوم، وقد حذر الباحثون من التمادي في إهمال فترات النوم، حتى لا تدفع القلوب والعقول ضريبة ذلك.ومن جانب أخر قد نجح الباحثون في الكشف عن بعض فوائد النوم عند الإنسان، إذ أظهرت الدراسات أن النوم ضروري للمحافظة على المهارات الإدراكية للفرد، وهي ما يرتبط بالذاكرة، التكلم والتفكير، إلا أن النوم لا يزال يشكل مشكلة لا تعرف مخاطرها كليا لدى المختصين.وقد أكد الباحثون أن سبب هذه الراحة الإجبارية، هو إراحة الجسد والتقليل من الطاقة التي يصرفها، بالرغم من أن مقدار الحريرات التي يوفرها النوم ويحول دون صرفها، قد لا يتجاوز مقدار الحريرات التي يكتسبها الفردمن تناول قطعة صغيرة من الخبز المحمص.


genghizzz

Cikgu Shahrom Hashim di Sarawak

Assalamualaikum sahabat-sahabat sekalian.
Cikgu Shahrom Hashim, isteri(Pn. Masnon) dan seorang anaknya(Sofia) berada di Sarawak dari 19 Mac-23 Mac kerana mengahadiri majlis perkahwinan anak sahabat beliau yg tinggal di Kg Sadong Jaya,Asajaya,Sarawak. Pada hari sabtu 22 Mac Cikgu dan keluarga sudi berkunjung ke rumah saya di Kuching.Mereka sampai kira-kira pukul 3 petang..saya buat temujanji berjumpa di Airport kerana rumah saya dekat sangat dengan Airport. Syukur Alhamdulillah.... sangat mudah mengenali Cikgu. Pada sebelah malamnya saya sempat bawa mereka bersiar-siar dan makan2 di Waterfront.

Esoknya kami sempat pula jalan2 sekitar Kuching....ke Muzium, Pasar Satok membeli ikan masin dan ke kedai menjual tikar Sarawak. Sebenarnya kami agak tergesa2 kerana flight Cikgu balik ke JB pukul 4.20 ptg.tu juga.

Terima kasih Cikgu. Saya mohon halalkan segala ilmu yang telah Cikgu curahkan. Saya juga sangat terharu dan berbesar hati di atas kesudian Cikgu sekeluarga berkunjung ke rumah saya. Saya doakan semuga Cikgu sekeluarga sentiasa sihat dan dirahmati Allah selalu.

Sekian, terima kasih

Bersama ini saya sertakan gambar buat tatapan semua.

-Jalilah Mahmood




Saya membantah, Tuan Yang Dipertua!








Tuan Yang Dipertua Dato Hj Sanusi,

Saya mewakili Yang Berhormat beberapa orang suami membantah kenyataan di no. 8 di atas, kerana pada pengalaman kami, kadang-kadang memang betul-betul macam Chipsmore.

HARI INI DALAM SEJARAH

Besok sepatutnya saya masih ada satu kelas lagi. Tapi disebabkan bilik kuliah telah disusun untuk tujuan peperiksaan, saya menamatkannya hari ini.

Pukul 10.30 pagi tadi berakhirlah sudah tanggungjawab mengajar untuk semester ini. Pelajar-pelajar datang mencium tangan dan berpelukan dengan saya dan sesama sendiri. Macam lama tak jumpa atau nak berpisah lama, kata Asma’ ul Husna ! Pelajar-pelajar kelas ini sebenarnya dari berbagai fakulti.Saya kumpulkan mereka setelah masing-masing mempunyai masalah di kelas asal. Antaranya kerana kelas dah penuh, bertembung waktu dengan subjek lain dan macam-macam lagi. Maklumlah pelajar UiTM cukup ramai. Menyusun jadual waktu sahaja bukan satu pekerjaan yang mudah. Saya terlibat juga sikit2 dalam menyusun jadual waktu. Hari Isnin ni dah bermula tugas-tugas berkenaan untuk pengajian semester Julai 2008.

Remaja selalunya kreatif ! Itu yang terlintas di fikiran saya bila Shahrul Fazly membuka kata: ”Hari ini saya akan membentangkan tugasan saya bersama Yap Ah Loy ; apa nama? sebut sikit, saya tak pandai sebut .” Pelajar-pelajar lain ketawa. ”Aloysius Claudius Rumpu”; tuan empunya nama menyebut namanya. Saya teringat kawan-kawan Gen77 masing-masing ada nama timangan dan gelaran waktu zaman remaja di KIK! Di kalangan pelajar perempuan ada IL, Kak Yee ( rupanya nama mak dia :) ), Kak Kay, Kak Gay , Dim (Dimple :) ), Tim , Rin, macam-macam lagi, dan pelajar lelaki tak tahu pulak saya.

Semalam, oleh kerana agak letih, saya juga telah menonjolkan idea kreatif dengan meminta pelajar saya Rehn menjawab soalan ’open book test’ . Saya berikan sebuah buku dan tandakan tajuk ’Islam dan Kapitalisma’ dan meminta dia menjawab soalan yang telah saya sediakan. Sementara Rehn terbongkok di hadapan saya membaca apa yang diberikan, saya membuka komputer.Sedang saya menaip sesuatu, Rehn tersandar di kerusi . ”Kenapa?” , saya bertanya . ” Kalau macam tu MLM haram dalam Islam?”Dia mengaitkan apa yang dibaca dengan pengalamannya. Saya sekadar menambah sikit-sikit berdasarkan pengetahuan yang terhad tentang hal ni. Dalam kepala saya; dia sudah boleh membuat analisa sendiri berdasarkan prinsip2 asas ekonomi Islam yang diketahuinya!

Saya teringat ketika mula-mula pelajar ini datang kepada saya. Dia berkata kepada saya; ”Saya tidak begitu pandai Bahasa Melayu, boleh saya buat assignments dalam bahasa Inggeris?” Saya mengatakan saya tak kisah, dalam bahasa apa pun tak apa.Bahasa Cina pun boleh. Jika tak faham saya akan cari penterjemah. Saya dapati dalam kelas2 di awal semester, bila saya bercakap tentang Islam Rehn akan menceritakan kepada saya tentang Kristian. Ada ketikanya saya bertanya dahulu kepadanya tentang sudut pandangan Kristian kemudian saya ulas dan simpulkan mengikut pandangan Islam . Akhirnya jangkaan saya bahawa saya tentu akan rasa bosan terpaksa mengadap sorang pelajar sehingga dua jam berterusan adalah tidak tepat. Rehn akhirnya seperti tidak cukup masa untuk bertanya berbagai-bagai perkara tentang Islam. ’Open book test’ itu pun saya suruh bawa balik buat di rumah!

p/s Mohd Yusuff Nawang: Saya mengajar di UiTM Shah Alam. Masa dulu-dulu saya selalu nampak Zulkarnain di sini, tak tahu pulak rupanya dia dah pergi terlebih dahu meninggalkan kita. Ingat tak masa Lower Six bapa angkat / guru kelas kita Cikgu Misbah tolong belikan saham untuk kita semua menggunakan duit biasiswa ? Akhirnya masa nak balik cuti kita dapat duit banyak . Kenapa agaknya ya, waktu dalam kelas masa Cikgu Md.Din dan Cikgu Tarmizi mengajar, dia orang suka sebut nama anda?


Wassalam
FarahDina

09 April 2008

ISTERI@SUAMI

Buat teman-teman spesis adam dan hawa gen77. Renunglah madah pujangga alaf melenium nie…..

1) Isteri tu bkn mcm maen FUTSAL. Mula-mula kejar..dah dapat sepak..

2) Isteri tu bkn mcm maen SKATE. Mula-mula gosok..lepas tu pijak..

3) Isteri tu bkn mcm maen RAGBI. Mula-mula tangkap.. dah dapat tendang..

4) Isteri tu bknnya mcm PAMPERS.. dah pakai, buang..

5) Isteri tu bknnya mcm BARANG KEMAS. Waktu baru beli pakai. Dah sengkek gadai..

6) Isteri tu bkn mcm PELANGI. Hari cerah takde..hujan gerimis baru muncul..

7) Isteri tu bkn mcm KERETA. Rosak sikit,jual….. ambik kereta baru..

8) Isteri tu bkn mcm CHIPSMORE.. sekejap ade sekejap tak de..

9) Isteri tu bkn mcm BANK. Bila dah takde duit, pegi kat sana ambik.

* Kiralah berapa kali anda senyum kpd isteri orang, dan brapa kali pulak anda senyum kpd isteri anda dalam sehari…………….. dan berapa kali anda senyum kpd suami orang, dan brapa kali pulak anda senyum kpd suami anda dalam sehari ………jange mare aik……… sekadar tazkirah ringan jeee…… wasalam.

mohd sanusi.


BACALAJU



القراءة السريعة
في زمن أصبحت فيه القراءة السريعة ضرورة لملاحقة ما تقذف به ثورة المعلومات ومناهج التعليم، فضلت مشاركة القراء الكرام بعض الطرق التي من شأنها أن تعين على زيادة سرعة القراءة.كيف تصبح قارئ سريعا؟بالتدريب وحده تصبح قارئا سريعا. تذكر أن الناس لم يولدوا مع "موهبة القراءة السريعة" وبالعودة قليلا إلى أيام الدراسة الابتدائية يوقن المرء صدق ذلك القول. فلا يمكن للعداء الرياضي أو لاعب الكرة الحصول على اللياقة البدنية العالية إلا بالتدريب. فالنرى كيف يمكن أن ندرب أنفسنا على ذلك. تمرين القراءة السريعةإن أتباع التمرين الآتي والملاحظات التالية له سيساعد في زيادة سرعة قراءتك. أحضر ساعة منبه وورق ملاحظات وقلم رصاص، وكتابا أو مقالا تود قراءته. يفضل أن تكون المادة المقروءة ممتعة وسهلة للقارئ.قياس سرعة القراءةقبل قياس سرعة القراءة يجب تحديد وقت القراءة بالدقائق والالتزام بالتوقف فور انتهائه، مثال إذا انتهت الفترة المحددة (عشرة دقائق مثل) توقف عن القراءة فوراً. يفضل استخدام منبه صوتي لمعرفة موعد الانتهاء تجنبا لربكة النظر المتكرر للساعة.معادلة سرعة القراءةبالمعادلة الآتية يستطيع الفرد تحديد سرعة قراءته ومن ثمة العمل على زيادتها بأتباع خطوات التمرين: سرعة القراءة (أو عدد الكلمات في الدقيقة الواحدة) = (عدد الكلمات في السطر الواحد) ضرب (عدد الأسطر في الصفحة) ضرب (عدد الصفحات المقروءة) مقسومة على (الوقت المستغرق في القراءة). إن المعدل الطبيعي لسرعة القراءة، للذين تعتبر المادة المقروءة لغتهم الأصلية، هو 200 إلى 300 كلمة في الدقيقة. فإذا كنت أقل قليلا من المعدل فأنت ضمن حدود المعدل. أما إذا اجتزت السرعة أعلاه فأنت أعلى من المعدل الطبيعي وبإمكانك مضاعفة القراءة بالتمرين المستمر. وأعلم بأنك قد تكون "أسرع قارئ" ليس فقط في بيتك أو منطقتك وإنما في البلد الذي تعيش فيه، بالتدريب المستمر، فسرعة القراءة ليس لها حدود. التصفح السريع Skimming: يعتبر التصفح السريع قبل الدخول للجزء المقرر قراءته أحد أهم الطرق لأخذ فكرة مختصرة عن الموضوع. وذلك يكون بقراءة العناوين الرئيسية والفرعية بالإضافة إلى تمرير العين سريعا على الأسطر أو بدايات ونهايات الفقرات ومحاولة قراءة الأمثلة التي عادة ما توجد في وسط الفقرات لفهم فكرة الفقرة. ذلك من شأنه أن يساهم في جعل القارئ أكثر راحة وسرعة عند البدء بالقراءة لكونه ألف الموضوع. الآن أبدء بالقراءة مع تشغيل المنبه وتوقف عند الوقت الذي حددته لقياس السرعة.حركة العين: في الخطوة التالية ضاعف سرعتك من خلال النظر إلى السطر على أنه (مجموعة) من الكلمات محاولا فهم معناها. مثال أنظر إلى السطر الواحد على أنه مقسم إلى 3 أو 4 مجموعات من الكلمات المتلاصقة، ومن خلال النظر السريع إليها (أي المجموعات) حاول فهم معناها. احذر توقف العين طويلا على الكلمة وهو ما يسمى بالمعاينة أو (Fixation) فهو أمر يجب التخلص منه. لقد أثبتت دراسات كثيرة أن العين غير المدربة تتوقف بمعدل ستة إلى ثمانية مرات على السطر الواحد وهو بلا شك تأخير للقارئ. أما الرجوع المتكرر للتأكد من كلمة معينة (Regression)، والذي يكون بسبب عدم تأكد القارئ من كلمة معينة أو إحساسه بأنه قد فاته شيء مهم فيمكن التغلب عليه بتذكر أن ما قد فاته لا يخرج عن احتمالين وهما (معلومة مهمة أو أخرى غير مهمة) فان كانت مهمة فسيعيدها الكاتب بالتأكيد وإن كانت غير ذلك فلم يفت القارئ شيئا يذكر. فأنت عندما تشاهد فيلما في السينما ويفوتك شيء مهم يستحيل أن تطلب من المختصين إعادة اللقطة! ولكنك تواصل على أمل أن يأتي باقي الفيلم بما تريد معرفته. الآن واصل القراءة من حيث انتهيت بالمدة (نفسها) التي حددتها لنفسك مسبقا، وليس نتيجة المعادلة. اطلب من زميلك أو قريبك متابعة طريقة انتقال عينيك السريعة على السطر.
تجنب لفظ الكلمات: وهي لفظ الكلمات "ذهنيا" أثناء القراءة. وتعد هذه العادة أسوء عادات بطيئو القراءة وغالبيتهم يمارسونها ولكن بدرجات متفاوتة. إن ملازمة هذه العادة من شأنه أن يزيد الأمر سوءً، ولكن اللجوء إليها في بعض الأحياء لقراءة بعض الكلمات الصعبة أمرٌ لا بأس به. أما طريقة لفظ الكلمات "شفاهة" بتحريك الشفاه فهي أسوء مراحل هذه العادة. وربما يكون السبب في ذلك هو أن بداية تعلم الكلمات في المراحل الدراسية الأولى كان بنطقها بصوت عال بتشجيع من المدرسين وتصحب هذه العادة الكثير من الناس حتى سن متأخرة من العمر. مثال ذلك، عندما يقرأ طالبا في الثانوية أو الجامعة درساً للفصل فأنه يقرأه بصوتٍ عالٍ مما يزيد من تعزيز هذه العادة السلبية لدى الأشخاص. وفي كلا الحالتين تعد هذه العادة عائقاً أساسياً يحول دون الإسراع في القراءة. وللتغلب على هذه العادة ولمضاعفة سرعة القراءة يجب النظر إلى الكلمات على أنها رموز بديهية تفهم بالنظر وليس بالقراءة (ذهنية كانت أم شفهية). مثال عند النظر إلى القمر، الشمس، السيارة، المنزل، أو حتى وجوه أفراد أسرتك لا تحتاج إلى أن تنطقها، الأمر الذي يختلف عند البعض أثناء القراءة وذلك يفسر بأن الممارسة هي من جاءت بهذه العادة السلبية، ويمكننا التغلب عليها من خلال ممارسة عادة النظر إلى الكلمات دون النطق بها. تخيل وأنت تقرأ أنك تنظر إلى فيلما أو مسلسلا تلفزيونيا لا تحتاج إلى تحريك الشفاه أو اللفظ الذهني للمشاهد (الكلمات في حالة القراءة). وبعبارة أخرى حول الكلمات إلى صور أثناء المرور السريع عليها. تقول كاثرن ردواي في كتابها كيف تصبح قارئ سريعا "عندما تجتمع القراءة والتصور أو التخيل Visualization تصبحان السرعة والإدراك أعلى". وتضيف المؤلفة بخصوص التدرب على زيادة الإدراك أنه عندما ترى كلمة منزل تخيلها في عقلك منزلا، فمع مرور الوقت وإتقانك التخيل الجيد سوف تصبح الكلمات مصورة و ملونة." الآن واصل القراءة بالمدة المحددة سلفا مع تطبيق جميع ما قرأت.هذه بعض النقاط العامة لرفع مستوى التركيز والسرعة وجعل القراءة أكثر متعة وفائدة:استخدام جميع الحواس: كلما استخدم القارئ أكبر عدد ممكن من حواسه كلما زادت نسبة التركيز لديه. وتعتبر العين أهم حاسة لكونها الناقل الأول للحروف المكتوبة. ويعتبر المرور السريع أحد أفضل طرق القراءة وذلك من خلال تمرير العين على الأسطر بسرعة معقولة لمحاولة فهم ما هو مكتوب في السطر من خلال "اللمحة السريعة". يفضل أن يصاحب هذا المرور عدم تحريك الرأس بشكل أفقي أثناء القراءة لأنها طريقة متعبة. فلو افترضنا أن في الصفحة الواحدة ما يقارب ثلاثون سطراً لكتاب عدد صفحاته 500 صفحة فان رأس القارئ سيتحرك 15 ألف مرة! وشخصيا أراها كافية لأن تجرك إلى نوم عميق! إذاً فالحل هو أن يكون الرأس مستقرا (لا يتحرك) ناظراً إلى منتصف الصفحة ومن ثمة النزول به عمودياً إلى أسفل الصفحة مع الحركة الأفقية المعقولة للعين لقراءة الأسطر كما ذكرنا. فترات الراحة: القراء يختلفون فيما بينهم في مدة التركيز، فهناك من يستطيع التركيز لمدة 15-30 دقيقة أو ساعة كاملة. لذا فيجب على القارئ أخذ قسطا كافيا من الراحة قبل معاودة القراءة. وبشكل عام فإن دراسات أخيرة أثبتت أن الإنسان الطبيعي تستمر فترة التركيز لديه لمدة ساعة ونصف إلى ساعتين.تطوير الذاكرة والاستدعاء: لقد أثبت علماء النفس أن الاحتفاظ في المعلومات يقل بمرور الوقت، خصوصاً إذا لم تستخدم المعلومات أو تراجع. لذا فيجب أن يراجع الشخص المعلومات بين فترة وأخرى أو يحاول استخدامها. على سبيل المثال، يمكن للقارئ مناقشة الكتاب أو المقال مع صديق له لتثبيت المعلومات.إن التدريب (اليومي) على القراءة السريعة بتطبيق ما سلف يحقق نتائج مذهلة. وأود التوضيح بأن بداية التطبيق العملي قد تكون مملة للبعض ولكنها سرعان ما ستشعرك بمتعة لم تألفها من قبل عندما تبدأ بالتهام الصفحات تلو الأخرى دون أن تشعر.


GENGHIZZZ

08 April 2008

KEAQRABAN ANAKIBU - penyusuan tabi'e




التناغم بين الأم وطفلها أثناء الرضاعة .. لعلاقة وطيدة
أكدت اختصاصية طب الأسرة الدكتورة سحر إسماعيل على أهمية لغة العيون بين الأم وطفلها أثناء الرضاعة الطبيعية. وذكرت الدكتورة سحر أن الابتسامة لها دور فاعل على الطفل في أثناء الرضاعة الطبيعية، لأنها تجعل العلاقة بين الأم وطفلها علاقة حميمية وقوية.
وحذرت الدكتورة الأم من أن ترضع طفلها وهي في حالات من الضيق أو التوتر أو العصبية لأثر ذلك على الطفل. وقد اوضحت أن الرضاعة الطبيعية لها أثر في حماية الأم من الحمل السريع بعد الولادة ولها أهمية كبرى بالنسبة للأم وتساعد على عودة الرحم لوضعه الطبيعي. وحددت سحر أن مدة الرضاعة الطبيعة من 10إلى 20 دقيقة يأخذ فيها الطفل كفايته من الحليب والشبع
وحذرت من الرضاعة أثناء النوم لأن ذلك قد يجعل الأم تتسبب في وفاة طفلها دون أن تتعمد وذلك يقع بكتم أنفاس الطفل في أثناء الرضاعة. وقدمت طرق المحافظة على الثدي وقدمت بعض النصائح لجمال الثدي والتي تعتمد على الرضاعة الطبيعية بشكل عام..وذكرت أن بعض الدول تمنح الأم ساعتين من وقت العمل للرضاعة بينما دول أخرى تمنح الأم 3أشهر إجازة للرضاعة براتب كامل، وأشارت إلى أن حليب الأم يختلف في مكوناته من فترة لأخرى وقد منحه الله خاصية التجدد لكي يناسب مراحل نمو الطفل
.


Genghizz

BANTULAH ANAK2 YATIM!



لمجاورة رسولك الكريم ...اسع لكفالة يتيم
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :( أنا وكافل اليتيم في الجنة هكذا وأشار بالسبابة والوسطى وفرج بينهما ) رواه البخاري.وفي هذا الحديث دعوة مباشرة من الرسول الكريم لكفالة اليتيم دون أن يقيد ذلك بوقت معين أو يوم محدد.فجعلها من أحدى أسباب مجاورته صلى الله عليه وسلم في الجنة ،فما أعظمها منزلة،نسأل الله الوصول اليها .
ويؤكد صلى الله عليه وسلم في حديث آخر أن الجنة تجب لما يقوم برعايته والقيام على شئونه ،فيقول صلى الله عليه وسلم :( من ضم يتيماً بين مسلمين في طعامه وشرابه حتى يستغني عنه وجبت له الجنة ] رواه أبو على والطبراني وأحمد مختصراً بإسناد حسن كما قال الحافظ المنذري .
بل وجعل الرسول الكريم كفالته علاجاً لأمراض النفس البشرية ، الأمر الذي يصل بالمجتمع الى الصورة الأخوية التى ارتضاها له الإسلام،فعن أبي الدرداء رضي الله عنه قال: (أتى النبي صلى الله عليه وسلم رجل يشكو قسوة قلبه ؟ قال: أتحب أن يلين قلبك وتدرك حاجتك؟ ارحم اليتيم وامسح رأسه وأطعمه من طعامك يلن قلبك وتدرك حاجتك ) رواه الطبراني وقال الألباني حسن .
فقدم لنا الرسول الكريم علاجاً لقسوة القلوب،وسبباً في رقتها ،وأرشدنا إلى طريق تحقيق الحاجات لمن له حاجة يريد الوصول اليها . فعندما يقصد الإنسان بيت اليتيم،فله بكل خطوة يخطوها ابتغاء الأجر والثواب ترقيق للقلب، وإن سعي الجوارح للخير دائما فيه ما يلين ذلك القلب، وإن كان القلب هو ملاك الإنسان كله، فإن الجوارح العاملة بالخير تجعل سيدها في أحسن هيئة، وأفضل حال.
إن التصدق بالمشاعر، والتبرع بالأحاسيس، وعمل القلب قبل عمل الجوارح يزيل سواد القلب، وينظف ما داخله ، ويخلصه مما شابه من سوء الفعل والقول، وكأن المسح على رأس اليتيم تجديد لنشاط القلب من جديد، وتخلية له من سواده، وتحلية له بعمل هو من أحب الأعمال إلى الله تعالى.
وإن كان لين القلب كجائزة من الجوائز الكبيرة، فإن هذه الجائزة قيمة؛ لأن الفعل الذي قام به المسلم ليس محصورا على نفسه، بل تعدى نفعه إلى الغير، وأي غير ينتفع به مثل اليتيم؟! فالذكر يلين القلب، ولكن ليس كالمسح على اليتيم؛ لأن المسح على رأس اليتيم ترجمة للذكر الصادق، بل هو ذكر عملي، كما قال تعالى: (قل إن صلاتي ونسكي ومحياي ومماتي لله رب العالمين. لا شريك له وبذلك أمرت وأنا أول المسلمين).
وأن من ذكر الله، ذكره الله تعالى، ذكره باللسان، كما جاء في الحديث:" أنا مع عبدي إذا ذكرني، وتحركت بي شفتاه"، أو ذكره بفعله، بإتيان ما افترض الله تعالى في المقام الأول، ثم بفعل الطاعات غير المفروضة، والتي هي سبيل من سبل محبة الله تعالى، ورفعة الإنسان عنده سبحانه، وخاصة فيما يتعلق بالإحسان إلى الغير.
و لكفالة اليتيم صور مختلفة:
أولاً : بضم اليتيم إلى حجر إلى أسرة الكفيل ، فينفق عليه، ويقوم على تربيته، وتأديبه حتى يبلغ؛ لأنه لا يتم بعد الاحتلام والبلوغ ، وهذه الكفالة هي أعلى درجات كفالة اليتيم حيث إن الكافل يعامل اليتيم معاملة أولاده في الإنفاق والإحسان والتربية وغير ذلك ، وهذه الكفالة كانت الغالبة في عصر الصحابة كما تبين لي من استقراء الأحاديث الواردة في كفالة الأيتام، فالصحابة رضي الله عنهم كانوا يضمون الأيتام إلى أسرهم.
وعن عمارة بن عمير عن عمته أنها سألت عائشة رضي الله عنها: في حجري يتيم أفآكل من ماله؟ فقالت: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: (إن من أطيب ما أكل الرجل من كسبه وولده من كسبه) رواه أبو داود والترمذي وقال حديث حسن.
ثانياً : وتتجلى الصورة الثانية في كفالة اليتيم ً بالإنفاق عليه مع عدم ضمه إلى الكافل كما هو حال كثير من أهل الخير الذين يدفعون مبلغاً من المال لكفالة يتيم يعيش في جمعية خيرية أو يعيش مع أمه أو نحو ذلك، فهذه الكفالة أدنى درجة من الأولى، ومن يدفع المال للجمعيات الخيرية التي تعنى بالأيتام
يعتبر حقيقة كافلاً لليتيم وهو داخل إن شاء الله تعالى في قول النبي صلى الله عليه وسلم :( أنا وكافل اليتيم في الجنة هكذا.
وكفالة اليتيم المالية تقدر حسب مستوى المعيشة في بلد اليتيم المكفول بحيث تشمل حاجات اليتيم الأساسية دون الكمالية، فينبغي أن يتوفر لليتيم المأكل، والمشرب، والملبس، والمسكن، والتعليم بحيث يعيش اليتيم حياة كريمة، ولا يشعر بفرق بينه، وبين أقرانه ممن ليسوا بأيتام .
ونهاية علينا أن نتخيل حال اليتيم إذا لم يجد من يعوضه عن حنان والديه ،ومن يقوم على رعايته وقضاء حاجاته ،فأنه حتما سيخرج للمجتمع شاذ الطباع ، شارد الفكر ،بداخله حقد شديد موجه لكل من حوله،وتتحول نظراته القاتمة الى قوة هادمة.
وصدق الله العظيم حين قال "وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْكِيناً وَيَتِيماً وَأَسِيراً {8} إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنكُمْ جَزَاء وَلَا شُكُوراً {9} إِنَّا نَخَافُ مِن رَّبِّنَا يَوْماً عَبُوساً قَمْطَرِيراً {10} فَوَقَاهُمُ اللَّهُ شَرَّ ذَلِكَ الْيَوْمِ وَلَقَّاهُمْ نَضْرَةً وَسُرُوراً

[الدهر:8-11].

Genghizzz…

SEMOGA PASANGAN ANSON DAN JOHARI BERBAHAGIA HINGGA KE AKHIR HAYAT..AMIN YA RABBAL ALAMIN...

Salam Dari Utara Semenanjung...

DEKAT TAPI JAUH

Assalamualaikum wbt.
Selain dari anak-anak antara mereka yang membahagiakan hidup saya ialah pelajar-pelajar.Saya menganggap mereka seperti anak-anak dan adik-adik saya sendiri.Di samping menyampaikan sedikit pengetahuan saya suka memberikan motivasi kepada mereka.Saya bahagia sekiranya mereka berjaya. Di UiTM saya rasa beruntung kerana dapat mengajar pelajar-pelajar daripada berbagai fakulti dengan berbagai latarbelakang . Setiap pelajar mempunyai keistimewaan; kelebihan serta kelemahan masing-masing . Walaupun secara umumnya pelajar UiTM adalah sederhana, namun terdapat ramai juga pelajar-pelajar yang pintar dan pelajar-pelajar yang berusaha gigih untuk mencapai kejayaan.

Contohnya saya tidak pernah lupa kepada seorang pelajar saya bernama Ismail. Saya mengajarnya hampir 20 tahun yang lalu dan ketika itu dia mengambil Diploma in Microbiology. Ismail seorang pelajar pintar dan dia selalu membantu saya di dalam kelas . Di hari terakhir kelas baru saya dapat tahu bahawa Ismail sebenarnya lulusan Undang-undang daripada UIA dan dia menceritakan bahawa dia mengambil bidang Microbiology kerana masih berminat untuk meneruskan pengajian dalam bidang Sains. Suatu hari saya terjumpa Ismail, dia memberitahu ketika itu sedang melanjutkan pengajian di Cyberjaya Medical University. Kali terakhir saya bertemu Ismail di kedai buku beberapa tahun yang lalu dan dia kini telah menjadi pensyarah di fakulti perubatan.

Seorang lagi pelajar yang sempat saya ikuti perkembangan dirinya ialah Saif . Dia pelajar sederhana tapi gigih dan cintakan ilmu. Dia mula masuk universiti mengikuti program peringkat diploma kemudian berterusan belajar sehingga peringkat PhD. Sekarang masih menyiapkan research PhDnya. Ketika datang menemui saya di rumah, suami saya sempat menyindir saya; ”Ini baru betul, 25 tahun dapat PhD.” Saya sedikit pun tidak rasa tergugat . Malah saya tumpang gembira dan bahagia dengan kejayaan mereka .

Pelajar-pelajar yang berjaya cemerlang selalunya pelajar yang gigih. Tidak semestinya mereka dilahirkan genius.Pelajar-pelajar ini juga tahu tujuan dan matlamat mereka belajar. Selalunya mereka tidak suka membuang masa seperti pelajar-pelajar lain. Mereka juga cintakan ilmu dan sentiasa terdorong untuk melakukan perkara-perkara yang berfaedah. Hubungan mereka dengan Allah SWT , ibubapa, guru-guru dan kawan-kawan tiada masalah.Mereka juga dapat mengawal akal, hati dan nafsu dengan baik. Saif yang saya anggap seperti anak sendiri pernah saya tanya. ”Sudah ada Siti Munawwirrah”? Dia menjawab: ”Bila dah habis belajar baru saya nak fikirkan itu semua.”

Semoga mereka ini akan menjadi generasi cemerlang yang akan melakar kembali sejarah gemilang.Siapa tidak suka menjadi orang yang berjaya?! Semua orang impikan kejayaan. Sesungguhnya kejayaan itu dekat dalam minda namun jauh dalam langkah.

Wassalam
FarahDina

07 April 2008

Adik angkat dan kakak angkat
Sahabat-sahabat semua tentu ingat, sewaktu di Kolej Islam dulu, satu tradisi yang dipraktiskan saban tahun ialah pengambilan pelajar junior sebagai adik angkat. Kebiasaannya setiap pelajar senior perempuan mesti memiliki seorang (sekurang2nya) adik angkat lelaki dan seorang adik angkat perempuan. Ada juga pelajar lelaki senior yang mengambil pelajar perempuan sebagai adik angkat. Dan ada pelajar lelaki senior yang mengambil pelajar lelaki junior sebagai adik angkat.

Saya sendiri, walaupun ada kakak sendiri di tingkatan enam atas sewaktu saya di tingkatan empat, tetap ada kakak angkat. Namanya Salmahm orang Teriang, Pahang. Kalau anda tahu di mana dia berada sekarang, saya amat berbesar hati untuk mengetahui ehwal kedudukan beliau sekarang.

Kamal Daril dulu ada abang angkat. Hasan Mohd Amin namanya. Bakry pula ada kakak angkat bernama Shamsiah Chik dari Terengganu. Itulah antara beberapa nama yang saya ingat.

Tanpa mengambil kira pro dan kontra urusan adik angkat-kakak angkat-abang angkat ini, saya ingin bertanya anda semua: dimanakah adik angkat-kakak angkat-abang angkat anda sekarang? Sihatkah mereka?

Asmawi Mohamad

KISAH AIRMATA

Assalamualaikum wbt

Sekiranya memasuki kawasan Putrajaya saya selalu terkenangkan satu peristiwa : Satu hari balik dari sekolah anak saya yang belajar dalam darjah 4 ketika itu bercerita . ”Tadi kat sekolah Cikgu mengajar tentang Putrajaya. Cikgu tanya sorang2 ; ”Apa yang kamu tahu tentang Putrajaya ?”. Sampai giliran Syafiqah (rakan disebelahnya) dia jawab. ”Airmata rakyat!” Cikgu terus marah, kita orang takut. Cikgu bertanya kepada Syafiqah dengan suara kuat. ”Apa kena mengena Putrajaya dengan airmata rakyat?.” Syafiqah takut, dia pun jawab : ”Rakyat menangis kerana terlalu gembira!” Saya mencelah; habis tu Cikgu cakap apa ? ”Cikgu bertanya dengan marah; Siapa dalam kelas ni menangis bila gembira?!”....

Saya rasa terkedu mendengar cerita ini & bertanya anak saya adakah dia faham maksud kata2 Syafiqah ”airmata rakyat”. Jawabnya; ”faham, maksudnya duit rakyat dah habis sebab buat Putrajaya. Sebab itu rakyat sedih dan menangis.” Kenapa pulak agaknya Syafiqah jawab ”Rakyat menangis kerana terlalu gembira?”. Dia takut cikgu marah...” Saya memberikan penjelasan sewajarnya... Kesimpulan yang saya dapat ialah: Boleh jadi anak2 di usia 10 tahun ini tidak begitu memahami apa yang mereka ucapkan. Mungkin mereka pernah mendengar perkataan orang dewasa atau terbaca di mana2. Tetapi tidak mustahil mereka memahami apa saja yang berlaku menurut perspektif orang dewasa!

Setelah hampir 2 tahun Putrajaya dibuka, saya tidak pernah membawa anak2 ke sana.Mereka tengok Putrajaya melalui cerita ’rombongan Che’ Kiah melawat Putrajaya’ di TV. Kebetulan tidak ada urusan di sana pada waktu2 itu dan kesempatan juga tidak begitu mengizinkan dan mungkin anak2 saya juga masih ingat akan cerita airmata rakyat jadi mereka tidak pernah menyebut untuk pergi. Cuma di satu hari minggu ketika saya terpaksa meninggalkan anak2 dengan adik ipar kerana bekerja & kebetulan isterinya juga keluar bekerja; adik ipar saya yang kreatif dalam mengasuh anak2 kecil ini telah membawa anak2 saya bersama anak2nya pusing2 Putrajaya dengan kereta.

Namun, setelah anak2 dah besar, saya dan keluarga kerap pula ke Putrajaya . Sekurang2nya sebulan sekali kerana kebetulan ada adik, ipar dan anak2 buah tinggal dan bekerja di sana. Bila datuk dan nenek mereka datang anak2 saya suka mengajak jalan2 ke Putrajaya. Putrajaya tidak sibuk seperti Kuala Lumpur. Tempatnya indah sekali. Suatu hari ketika dalam perjalanan dari Shah Alam, emak saya menyebut : ”Hanya kereta kita saja ada atas jalan ni...”

Minggu lepas ketika pergi lagi ke Putrajaya, saya teringat untuk bercakap sesuatu kepada anak2 yang ikut bersama dalam kereta. ”Dulu kita kata Putrajaya airmata rakyat, sekarang ni nampaknya kita pula yang kerap ke sini.” Suami saya yang sedang memandu hanya tersenyum. Saya menoleh ke arah anak2 di belakang. Ada yang berkerut dahi dan ada yang senyum. Saya menambah lagi ( suami dan anak2 faham sangat, waktu bersama2 atas keretalah waktu saya paling seronok menyampaikan tazkirah! ) :

”Setiap kali mendapat nikmat dan anugerah Allah, kita mestilah bersyukur dan bertanggungjawab terhadap Allah SWT dan mereka yang tidak dapat menikmati apa yang kita dapat. Kita mestilah bertanggungjawab terhadap orang2 kampung yang telah bekerja kuat menoreh getah dan menanam padi bagi menyumbangkan hasil untuk kita semua. Dia orang juga membayar cukai, hasil cukai itu turut membangunkan Putrajaya.Tapi mereka mungkin tak pernah sampai pun ke Putrajaya ni. Kita mesti berusaha bersungguh2 supaya akhirnya kita berjaya dan dapat membalas budi baik & pengorbanan dia orang tu.” Anak bongsu saya menjawab:” ”Faham ,Cikgu !.”

p/s Saya suka bercerita kisah anak2 kerana mereka adalah amanah Allah, ujian dan anugerah Allah, permata hati dan sumber inspirasi . Tanpa mereka hidup kita sunyi dan tanpa kita siapalah mereka.

Wassalam
FarahDina

06 April 2008

Assalamualaikum Sahabat Gen77,

Semalam saya telah berpeluang menziarahi sahabat kita Siti Norlela Badrulzaman yang sedang menerima rawatan di HTAA Kuantan. Beliau telah selamat menjalani pembedahan pada hari Jumaat (4/4) kerana fibroid. Alhamdulillah beliau kini stabil walaupun nampak lemah menahan kesakitan akibat baru dibedah. Dalam beberapa pertemuan dengan saya sebelum ini , beliau menceritakan pernah mencuba beberapa rawatan alternatif, tetapi akhirnya tiada pilihan, terpaksa juga dibedah. Kelihatan beliau dan keluarga amat tabah dan redha dengan dugaan Allah ini. Beliau telah diberi cuti sakit untuk berehat dan menerima rawatan susulan selama 2 bulan.

Sama-samalah kita berdoa supaya beliau cepat sembuh dan dapat bertugas kembali seperti biasa. Kepada sahabat yang ingin bertanya khabar tentang kesihatan beliau bolehlah menghubungi beliau ditalian 0139168607.

Wassalam

Padzilah

Mutiara Kata

Assalamualaikum semua gen77.

Nampaknya hari suasana di maya gen77 agak sunyi. Barangkali sdr/sdri di sebelah western region agak sibuk. Ada yang balik kampung, kenduri. Ada yang bercuti, mesyuarat utk walimatul Urus 12 Apr ni dan 2002 mcm lagi agenda. Kami di sebelah East Region ni kerja hari ni. Terasa sunyi pulak tak dapat baca coretan, usikan dan gurauan teman2 . Biasa kalau saya tak buka mailbox 1 hari akan adalah 30-40 mesej yg masuk. Oleh kerana orang lain cuti biarlah saya overtime. Bukan benda2 yg berat pun. Sekadar kata-kata hikmat yg barangkalinya boleh kita baca dan renung sejenak. Kemudian......... jadikan pedoman kalau elok, kalau tak elok tinggalkan saja...... ianya dipetik dari merata-rata tempat...

MUTIARA KATA

1. Semakin tinggi tahap keangkuhan seseorang, semakin rendah tahap moralnya.

2. Baik buruk seseorang dinilai dari segi tingkah laku, pertuturan serta pemikirannya, bukan dari segi kehandalannya.

3. People will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them FEEL!

4. Manusia, bila sudah senang, sering lupa dan leka. Bila sudah senang, kita tidak ada apa lagi yang hendak diperjuangkan

5. Lebih baik berdiam dari, daripada mengeluarkan kata-kata kesat.

6. Kegagalan itu satu pengalaman yang harus diperbaiki untuk mencapai kejayaan.

7. Ilmu adalah satu anugerah.Menuntutnya adalah satu kewajipan. Mengajarnya adalah satu tanggung jawab.

8. Empat Jenis Insan

INSAN YANG TAHU, tetapi TIDAK TAHU bahawa DIA TAHU, itulah orang yang LALAI. Oleh itu, berilah mereka PERINGATAN.

INSAN YANG TIDAK TAHU dan TIDAK TAHU bahawa DIA TIDAK TAHU, itulah orang yang BODOH dan DEGIL. Oleh itu, TINGGALKAN mereka.

INSAN YANG TIDAK TAHU dan TAHU bahawa DIA TIDAK TAHU, itulah orang yang JAHIL. Oleh itu, AJARLAH mereka.

INSAN YANG TAHU dan TAHU bahawa DIA TAHU, itulah orang yang BERILMU. Oleh itu, IKUTILAH mereka.

9.Zaman remaja hanya datang sekali dalam hidup kita. Oleh itu laluilah zaman itu dengan penuh keyakinan diri.

10. Gila seorang pengikut, tidak memusnahkan seorang pemimpin. Gila seorang pemimpin, boleh membinasakan seluruh pengikut.

11. Mengalah tidak semestinya kalah. Kalah tidak semestinya mengalah.

12. Berbicara bila perlu adalah lebih baik dari bertutur bila kelu.

13. Tiada siapa yang berjaya dalam hidup tanpa kegagalan dan kesilapan.

14. Cinta kepada kebendaan akan membuat kita lupa kepada kematian.

15. Hina seseorang itu bukan kerana kemiskinannya, tetapi kerana kurangnya adab.

16. Jangan cuba membelah arus, jika berkolek di tengah lautan.

17. Bukannya mudah untuk membuat orang ketawa, tetapi amatlah mudah bagi diri kita ditertawakan.

18. Manusia tidak pernah puas. Mereka sanggup melakukan apa sahaja untuk mencari kepuasan.

19. Ilmu yang diperoleh sejak kecil akan menjadi taman seumur hidup.

20. Kita dilahirkan dalam keadaan menangis, orang sekeliling tersenyum gembira. Beramallah agar kita mati dalam keadaan tersenyum, orang sekeliling menangis kesedihan.

Sekian.

Sanusi.

05 April 2008

Kenduri Alor Gajah 12 April
Seperti yang kita ketahui, Sdr Muhabbad akan menjadi tuan rumah majlis akad nikah sahabat kita Anson Ismail di Alor Gajah, Melaka pada 12 April nanti.

Jawatankuasa sambutan yang dikepalai oleh Sdr Muhabbad membuat keputusan untuk mewujudkan satu hadiah perkahwinan Gen77 untuk Puan Anson. Dengan cara ini kami berharap sahabat-sahabat yang tidak dapat hadir ke Alor Gajah pada hari tersebut masih berpeluang untuk ikut sama meraikan majlis perkahwinan sahabat kita itu. Bagi sahabat-sahabat yang dapat datang ke Alor Gajah pula, mereka boleh memilih untuk ikut serta dalam hadiah berkumpulan Gen77, atau memberikan hadiah individu, atau kedua-dua sekali. Pilihan yang terakhir ini lagi afdhal :).

Asmawi Mohamad
-Penyimpan Mohor Besar Gen77


TIMBANGAN


لقد خلق الله كل شيء في الكون بميزان دقيق محكم لا يعتريه خلل، إذ قال جل شأنه { وَالسَّمَاء رَفَعَهَا وَوَضَعَ الْمِيزَانَ }، هذا الميزان الرباني يتحرك وفق قوانينه كل شيء في الكون، من شمس وقمر ونجوم وكواكب، إذ لا تحيد أبداً عن تلك القوانين ولو بقدر ضئيل، وهى تمضى على هذا النسق البديع مُسَيّرة بقدرة الله تعالى كي تؤدى مهمتها المقدرة المحددة بمنتهى الدقة والنظام، إذ لم يمنحها الخالق جل في علاه القدرة على الاختيار، حيث تدور و تجرى وفق قدر معلوم إجباراً لا اختياراً، و هي تفصح وقتما تتحرك على هذا النحو عن آية كونية رائعة _ جديرة بالتأمل والتدبر في كتاب الله المنظور _ تحكم أداء الكون كله من الذرة إلى المجرة ألا وهى آية ( الميزان ).

والإنسان خَلقٌ من خَلقٍ الله تعالى ليس بمعزل ولا منأى عن نواميس هذا الميزان، إذ جاء الإنسان إلى الأرض وجاء معه ميزانه كي يضبط وينظم حركته في الحياة بما يجعله يحيا في حالة انسجام وتوافق مع مفردات الكون الأخرى.. هذا الميزان جاء متمثلاً في منهج رباني مكتمل يرمى إلى تحقيق التوازن بين جانبي الإنسان وهما الروح والمادة بحيث لا يطغى جانب على جانب، كي لا ينسلخ الإنسان من بشريته إلى خَلْق آخر لا يرتضيه الخالق له، لأن الإنسان بشر ولا يجب أن يكون غير ذلك، وهنا تكمن القدرة على تحقيق المعادلة الصعبة بين جانب يريد أن يرقى إلى السماء وهو جانب الروح، وبين جانب يريد أن يخلد إلى الأرض وهو جانب المادة، وبينهما نقطة متوسطة هي ما يجب أن يلتزم الإنسان به عند حركته في الحياة، وهنا أقصد المنهج الوسط المعتدل في الفكر والتصور والاعتقاد والحركة والسلوك، وتحقيق الوسطية هنا يعنى عملياً إقامة المنهج الرباني المعنى في قوله الله تعالى { وَكَذَلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا..} .

وهنا التقط مثالين جليين أحدهما يتصل بالروح وثانيهما يتصل بالمادة ثم أجرى مع قارئي العزيز إسقاطاً واقعياً لهذين المثالين، لنرى معاً مدى تحقق الميزان في كليهما على أرض الواقع، ثم نلتقط المرحلة الوسط بين المثالين لتمثل الميزان بين الروح والجسد:-

(المثال الأول ).. أرى أن ظاهرة التدين عبر تعدد الجماعات الدينية المتناثرة والمتغلغلة في نسيجنا الاجتماعي، تعد ظاهرة تسبح في اتجاه معاكس لمفاهيم التوسط والاتزان في هذا الخصوص..لماذا؟، لأن كل جماعة قد رأت الدين كما يحلو لها، وفسرت النصوص القرآنية والنبوية بالطريقة التي تخدم أهدافها وتحقق مآربها، ونظرت إلى الدين من زاوية واحدة قد تكون عند البعض حادة جداً وتمثل إفراطاً غير مقبول، وقد تكون منفرجة جداً فتمثل تفريطاً غير مستساغ، وبين هذا وذاك منطقة وسط تاهت من عقول وقلوب هذه الفرق، إذ فسرت جماعة الدين بغلو وتشدد وتعنت يدفع إلى التطرف والعنف والصدام الدموي مع المجتمع تحت مبررات ما أنزل الله بها من سلطان!!.

وجماعة أخرى فسرت الدين تفسيراً سياسياً، فراحت تعزف على أوتار المشاعر من خلال شعارات تعلن الدين وتبطن السياسة لخلق شعبية وجماهيرية تكون قنطرة نحو كرسي أو منصب يقع عليه ضوء الشمس!!.

وجماعة ثالثة فسرت الدين على أنه عزلة عن الحياة والأحياء بأن حاربت كل تطور أو تقدم بحجة أنه بدعة وكل بدعة ضلالة وكل ضلالة في النار وبذا وقفت معادية لكل أشكال التحضر والتمدن!!.

وجماعة رابعة فسرت الدين مظهرياً على أنه جلباب وسواك ولحية وطيب.

وهكذا تعددت الجماعات والفرق وكل جماعة ترى أنها على الحق المبين وأن ما سواها على الضلال المبين، وفى خضم هذه المشاحنات تاه الطريق القويم من تحت أقدام كثير من الناس، واختل ميزان التدين الصحيح في قلوبهم وعقولهم، فراح فريق يسبح بحمد الجماعة الفلانية ، وفريق يسبح بحمد الجماعة العلانية، بل و أصبح التبرير لتصرفات هذه الجماعة أو تلك مقدم على ما سواه من دين أو ضمير أو وطنية، ولذلك فإني أتصور أن تناثر الجماعات الدينية هنا وهناك تحت مظلات مختلفة هي أحدى مصائبنا الاجتماعية التي تحتاج إلى وضع إستراتيجية تساهم في بنائها كل مؤسسات المجتمع بهدف إرجاع الأقدام المنزلقة في هوة تلك الجماعات إلى طريق التدين الوسط الذي لا إفراط فيه ولا تفريط ... قال رسول الإسلام صلى الله عليه وسلم ( إن هذا الدين متين فأوغل فيه برفق فإن المُنْبَتَّ لا أرضاً قطع ولا ظهراً أبقى ) .

( المثال الثاني ) فيشرح بوضوح عن صور الاختلال المادي في حياة البشر فيما يتعلق بالإنفاق والاستهلاك ، حيث تاه منهج الاعتدال والاتزان من العرب والمسلمين خاصة في أوقات الرخاء والترف فحكي التاريخ ولا زلنا نرى حتى الآن لقطات صارخة تبرهن بما لا يدع مجالاً للشك على تدنى مستوى ثقافة الإنفاق والاستهلاك. لقد وضع الله تعالى ميزاناً للإنفاق والاستهلاك في قوله تعالى { وَالَّذِينَ إِذَا أَنفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا وَلَمْ يَقْتُرُوا وَكَانَ بَيْنَ ذَلِكَ قَوَامًا } وقال تعالى أيضاً { يَا بَنِي آدَمَ خُذُواْ زِينَتَكُمْ عِندَ كُلِّ مَسْجِدٍ وكُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلاَ تُسْرِفُواْ إِنَّهُ لاَ يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ} ، ذلكم هو المنهج الرباني القويم الذي حادت عنه نفوس أشربت عادات الإسراف والبذخ، ونفوس أخرى أشربت عادات الشح والبخل والأنانية تحت مبرر ( من حكم في ماله فما ظلم ) .

ولذلك فلا عجب أن نرى القلق وقد ظهر على تصريحات الرسميين من جراء سوء الإنفاق و الاستهلاك سواء فيما يتصل بالموارد العامة أو الموارد الخاصة، ولذا انطلقت دعوات بل وتشريعات لترشيد الاستهلاك والحد من الإسراف غير المبرر الذي يهدد بكارثة مستقبلية إن استمر بهذه المعدلات المخيفة، والأمر هنا يحتاج بالموازاة إلى الدعوات والتشريعات إلى وضع آليات لنشر ثقافة الإنفاق والاستهلاك بين قطاعات المجتمع بحيث يتم تقليل وتحجيم الفاقد والتالف إلى أدنى مستوى ممكن .

وبين مثال الروح ومثال المادة منطقة مثالية تجمع بين متطلبات المادة ومتطلبات المادة في تناسق جميل، تمثل في رأيي ميزان الحياة قال تعالى { وَابْتَغِ فِيمَا آتَاكَ اللَّهُ الدَّارَ الآخِرَةَ وَلا تَنسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيَا وَأَحْسِن كَمَا أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْكَ وَلا تَبْغِ الْفَسَادَ فِي الأرْضِ إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ}، هذا هو الميزان الذي يحفظ على الإنسان بشريته المكرمة، إذ ليس مطلوباً منه أن يكون ملكاً فيميل ميلاً كبيراً إلى جانب الروح وينقطع كلياً عن حياة البشر، كما أنه منهي أن يكون مبذراً مسرفاً فيميل ميلاً عظيماً نحو متطلبات نفسه و جسده { إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كَانُواْ إِخْوَانَ الشَّيَاطِينِ وَكَانَ الشَّيْطَانُ لِرَبِّهِ كَفُورًا}.

genghiz